пʼятниця, 28 жовтня 2016 р.

На допомогу колегам.

Завдання ІІІ (обласного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови і літератури, яка відбулась 16 лютого 2014 року
Українська література
клас
I.Дайте коротку відповідь на запитання (12 балів).
1) Про кого Ліна Костенко сказала: «Це голос наш. Це – пісня. Це – душа»?
2) Назвіть автора «Слова про похід Ігорів».
3) Яку роль у композиції «Слова…» відіграють пейзажні картини?
4) Назвіть складові сюжету.
5) Хто з діячів російської та української культури брав участь у викупі
Т. Шевченка з кріпацтва?
6) Які твори Т. Шевченко написав під час заслання?
7) Якою поезією відкривалося I видання «Кобзаря»?
8) Назвіть жанр твору І.Франка «Іван Вишенський».
9) Назвіть риси характеру,що є спільними в характерах Поета і лицаря Бертольдо з твору Лесі Українки «Давня казка».
10) Назвіть жанри народної лірики.
11) Що таке філософія чину, яка лежить в основі лірики Б.Олійника?
12) Назвіть 5 письменників рідного краю та їхні твори.

II.Дайте обґрунтовану відповідь на питання (можна оформити у вигляді таблиці) (5 балів).
Спільне і відмінне між громадянською та інтимною лірикою.
III. Виконайте тестові завдання (6 балів).
1. До фольклорних ліро-епічних жанрів належить:
а) легенда б) казка в) пісня г) дума д) коломийка
2.Який троп яскраво виражено у рядках?
Боян же, браття, не десять соколів на стадо лебедів пускав, а свої віщії персти на живії струни накладав…(«Слово про похід Ігорів»)
а) порівняння – заперечення б) метонімія в) синекдоха
г) порівняння – паралелізм д) гіпербола
І як ми будем, як тепер ми будем?!
Такі вже рідні і такі чужі (Л. Костенко).
а) оксиморон б) епітет в) порівняння г) метонімія д) алегорія
Закохався вітер у дівча русяве,
Виніс її із колиби і на хмару поклав (Д. Павличко).
а) оксиморон б) епітет в) порівняння г) метонімія д) алегорія
3. Який вид римування відображають такі схеми:
а а а а
а - ? б - ? б - ? а
б б а а - ?
б а б б
б
б
4. Визначте віршовий розмір уривка:
Місто, премісто, прамісто моє!
Стійбище людське з асфальту й бетону.
Як там не буде, а все – таки є
Той силует у вікні золотому! (Л. Костенко)
а) ямб б) хорей в) дактиль г) амфібрахій д) анапест
IV. Напишіть діаманту за поезією Б. Олійника «Вибір» або В. Сосюри «Сад» (7 балів)
Правила написання
Перший рядок – іменник (про що йдеться).
Другий рядок – два прикметники (головна думка).
Третій рядок – три дієприкметники (дії, пов`язані з темою).
Четверий рядок – чотири іменники (асоціації, що виникли під впливом теми).
П`ятий рядок – три дієприкметники, що характеризують зворотні – дзеркальні – дії, пов`язані з темою.
Шостий рядок – два прикметники, що з протилежного боку характеризують тему.
Сьомий рядок – один іменник (антитеза до теми).
Приклад можливої діаманти за твором О. Пчілки «Сосонка»:
Зневага.
Самолюбива, зухвала.
Прикрашена, розквітла, пишна.
Егоїстка, зрадниця, пристосуванка, ледарка.
Використана, покинута, зажурена.
Чуйна, люб`язна.
Шана.
V. Напишіть ідейно – художній аналіз однієї з вивчених поезій
В. Підпалого. (12 балів)
Орієнтовний план
Час написання, історія написання, тема, настрій, основна думка, композиція, образ ліричного героя, використані автором художні засоби, особливості віршового розміру, римування, загальні враження від поезії.
Загальна кількість – 32 бали
Українська мова
8клас
I. Напишіть твір (обсяг-1-1,5с.) на тему «Найстрашніше - проґавити прекрасне» (С. Параджанов). У роботі використайте називні речення, вставні слова, дієприкметникові звороти(12 балів)
ІІ. Запишіть речення. Дайте його характеристику, підкресліть члени речення, визначте їх вид. Виконайте фонетичний розбір виділеного слова. (10 балів)
У щастя людського два рівних є крила: троянди й виноград, красиве і корисне
(М. Рильський).
IIІ. Відредагуйте речення (5 б.).
Учні нашого класу не тільки побували в Івано-Франківську, Львові, але і в Нагуєвичах. Життя селян змальовано у творах багатьох українських письменників-класиків:Шевченко, Панас Мирний, Нечуй-Левицький. Письменники й поети уславлюють подвиги наших предків. Я захоплююся й часто слухаю класичну музику. Догоряло вогнище й небо на заході.
IV. Запишіть словосполучення, вибираючи з дужок правильний варіант (3 б.).
Письменник (піднімає, порушує, розв’язує) проблеми, наші думки (співпадають, збігаються), (довколишнє, оточуюче) середовище, кафе (просто неба, під відкритим небом), квартира з усіма (вигодами, зручностями), під час гімнастичних вправ (піднесіть, підніміть) руку.
V. Перебудуйте двоскладні речення на односкладні. Назвіть вид утворених речень. Як змінився текст? (10 б.).
Якось увечері йду я від знайомих лісом. Тиша навколо. Тільки під ногами пісок рипить. Стежку листя притрусило. Я не бачу її. Навіть страх узяв, що я можу збитися. Казали ж мені: «Чого ти вирушає проти ночі?». Думаю я собі отак, і раптом – щось рвонуло в мене з-під ніг. Аж холод пішов поза плечима. Я зупиняюся як укопаний. Дивлюсь я. Це ж заєць. Тільки курява закурила за ним.
VІ. Виконайте тестові завдання (6 б).
Помилка в тлумаченні фразеологізму є в рядку:
а)хоч конем грай – багато місця
б) хоч мак сій-безвітряно
в) хоч з лиця воду пий-вродливий
г) хоч в око стрель-безвихідне становище
Що означає фразеологізм через п’яте-десяте?
а)швидко б) неправильно в) похапцем г) давно д) багато
У якому рядку є синонім фразеологізму збити пиху?
а) танцювати під дудку б)втерти носа в) скрутити в три погибелі
г)сам собі на умі д) під п'ятою сидіти
Добери відповідники до фразеологізмів:
- у свинячий голос - телячі ніжності
а) дуже голосно а) бурхливий вияв почуттів
б) лайливо б) надмірна сентиментальність
в) несвоєчасно в) про щось непередбачуване
г) даремно г) про щось приємне
- ханьки м’яти
а) душу мотати б)баглаї бити в) моркву терти г) Панаса ганяти
VIІ. У якому рядку допущено орфографічну помилку? Запишіть поряд із відповіддю правильний варіант написання слів (6 б.).
а) свято, рясно, міжгір’я, бур’ян, кур’єр
б) Лук'ян, над'яр'я, об'єм, дебют, об’єм
в) роз'яснити, дит’ясла,пів’яблука,розм’якшити
г) рум’яний, дзвякнути,моркв’яний,торф’яний
а) ательє,кінцівка, менший , сільський
б) Уманьщина, нюанс, близькість, панство
в) кінцівка, яблуньці, волинський, ходьба
г) різьбяр, женьшень, інший, льняний
а) галюцинація, Гіппократ, овва, довгожданий
б) життєпис, Галичина, бруто, шаленний
в) ссавці, ввічливий, бовван, пасся
г) Еллада, юннат, блаженний, піддашшя
а) інтелігентний, контрастний, хористці, шістсот
б) кількісний, рідкісний, свиснути, прихвосні
в) хворостняк, хваснути, кістлявий, зап’ясний
г) вискнути, випускний, туристський, проїзний
а) Ботанічний Сад, Північний захід, Київські вулиці,Академія Наук
б) лауреат Шевченківської премії, Гуцульщина, Близький Схід
в) Французька Республіка, Вінниччина, майдан Незалежності, світова війна
г) Всеукраїнське товариство «Просвіта», громадянська війна, меценат
а) не гірська річка, не має грошей, неволячи, не спить
б) не просохла трава, не зникає, не абищо, ще не прогріте повітря
в) не читає, недаремно, недбальство, коса не заплетена
г) неактивний, недобачати, неук, надворі не холодно
Загальна кількість – 52 бали.
Українська література
9 клас
І. Доповніть речення та дайте короткі відповіді на запитання (12 балів).
1. Жанр лірики, що передає звернення до Бога у формі пісні, – це …
2. Першими розпочали переклад Біблії українською мовою …,
а закінчив …
3. Новаторство І. Вишенського в тому, що він першим заговорив про …
4. У козацьких літописах найдокладніше відображена доба …
5. В «Історії Русів» дається характеристика такій історичній особі,
як гетьман …
6. Система віршування давніх поетичних творів, яка полягала в рівній кількості складів у рядку, називається …
7. Хто з українських письменників і в яких творах змалював обряд сватання?
8. Думка – це…
9. Який жанр твору Т.Шевченка «Думка»?
10. Яким псевдонімом Квітка - Основ`яненко підписував російськомовні твори?
11. Який романс у виконанні українського космонавта П.Поповича на навколоземній орбіті почув увесь світ?
12. Хто із письменників - земляків є лауреатом премії ім. Т. Г. Шевченка?
ІІ. З погляду теорії літератури дайте відповідь на одне із питань(5 балів).
1. Реальне і фантастичне у творі Квітки - Основ`яненка «Конотопська відьма».
2. «Енеїда» – енциклопедія українського народознавства.
3. «Русалка Дністрова» – молодша сестра «Енеїди».
4. Основні джерела творчості Т. Шевченка.
ІІІ. На основі особливостей художнього стилю поданого уривка визначте, із якого твору його взято. Заповніть «паспорт» твору(11 балів).
1.Назва. 6. Авторське визначення жанру.
2. Автор. 7. Тема.
3. Рік написання. 8. Ідея.
4. Літературний рід. 9. Сюжет.
5. Жанр. 10. Головні персонажі.
11. Проблематика.
«О, простота, простота! Хто тепер – теє - то як його – не брешеть і хто не обманиваєть? Повір мні: єжелі б здесь собралося много народу і зненацька ангел з неба з огненною різкою злетів і воскликнул: «Брехуни і обманщики!.. ховайтесь, а то я поражу вас!..» – єй-єй, всі присіли би к землі совісті ради. Блаженна лож, корда биваєть в пользу ближніх, а то біда – теє-то як його, - що часто лжем ілі ради своєй вигоди, ілі на упад других».
IV. Виконайте тестові завдання (10 балів).
1. Знайдіть зайве:
а)Києво – Печерський патерик б) «Повість минулих літ»
в) «Повчання Володимира Мономаха» г) «Сад божественних пісень»
д) «Слово про похід Ігорів»
2. Сковорода є представником стилю:
а) готика б) ренесанс в) орнаменталізм г) монументалізм д) бароко
3.Хто з названих письменників є представником сентименталізму?
а) І. Вишенський б) І. Котляревський в) Г. Сковорода
г) Г. Квітка-Основ`яненко д) Т. Шевченко
4. Кого з названих письменників не можна назвати представником романтизму?
а) Т. Шевченка б) В. Забілу в) П. Куліша
г) Л. Боровиковського д) Марка Вовчка
5. Яке з тверджень правильне?
а) І. Котляревський і Г. Квітка-Основ`яненко писали бурлескні твори
б) Г.Сковорода – представник романтизму
в) І.Котляревський – автор твору «Маруся»
г) У творі І.Котляревського «Наталка Полтавка» дуже гостро постає проблема соціальної нерівності.
д) І. Вишенський відстоював ідею особистої свободи.
6. Стилістична фігура, вираз, який є натяком на відомі історичні події, літературний твір, - це:
а) міфологема б) рефрен в) асидентон г) анафора д) алюзія
7. Рання творчість Шевченка є зразком:
а) бароко б) класицизму в) сентименталізму г) романтизму
д) доби Реформації
8. «Поезія ночі», фантастична оповідь, звернення до історичних тем характерні для:
а) романтизму б) сентименталізму в) бароко г) орнаменталізму д) класицизму
9. Який троп використано?
У вільний час люблю читати Симоненка.
а) перифраза б) епітет в) метафора г) метонімія д) алегорія
10. Визначте віршовий розмір рядків:
А ще чогось жаліла за дощами,
за цвітом яблуневим, за хрущами,
за сонцем і за квітами в траві, -
якісь вони зробились, як живі (Л.Костенко).
а) ямб б) хорей в) дактиль г) амфібрахій д) анапест
V. Напишіть твір на одну з тем (12 балів):
1. Глибинна мудрість Сковородинівських повчань.
2. Дві долі – дві драми (порівняльна характеристика образу возного та Пістряка з «Наталки Полтавки» та «Конотопської відьми».
3. Любов – красива вигадка поетів ( доведення чи спростування думки).
4. Біблія – жива вода для кожної душі.
5. Плід, який «струсили на чужу межу» (роздуми про життя і творчість Миколи Гоголя).
Загальна кількість – 50 балів
Українська мова
9 клас
І. Доведіть або спростуйте тезу «Природа – вічний зразок мистецтва, а найвизначніший та найблагородніший предмет у природі – людина»
(В. Бєлінський). Використайте складнопідрядні речення та кілька способів оформлення цитат (12 балів).
ІІ. Запишіть, побудуйте схему речення, зробіть синтаксичний розбір (10 балів).
Коли б був я вітром буйним, я б розгонив чорні хмари, щоб від хмар не слались тіні, щоб сміялось завжди сонце (О. Олесь).
ІІІ. У кожному реченні перебудуйте присудки: складений на простий, іменний на дієслівний тощо. У первинних і перебудованих реченнях підкресліть граматичну основу (6 балів).
З кожною хвилиною синьо – голубе небо темнішало й наче глибшало.
Дорога за лісом стала ширшою.
Кожна людина будує своє щастя.
Наше завдання – удосконалення самих себе.
Чи довго людина витримає без води?
Уже почало розвиднятися.
ІV. Відредагуйте речення (5 балів).
Юнак не підозрював, що його можуть упізнати. Ця хвороба призвела до нових ускладнень. При користуванні фразеологізмами насамперед визначаємо їхнє значення. Діти, закрийте книжки і розкрийте зошити. Учень підняв руку і доповнив відповідь товариша.
V. Дайте лаконічну відповідь на питання. Обґрунтуйте (5 балів).
а) Чи потрібна кома перед і в реченні «Працюєш, і хочеться працювати ще більше»?
б) Як пояснити, що перед сполучником і в реченні «Мабуть, приїжджав письменник у село і хтось розповів йому цю історію» не слід ставити кому?
в) Як треба писати чоловічі та жіночі прізвища Нога, Муха в давальному відмінку: Мусі Галині, Мусі Володимиру чиМухові Володимиру;
Нозі Світлані, Нозі Миколі чи Ногові Миколі.
г) Чи правильно вживати слово жінка в значенні «дружина».
д) У чому полягає відмінність між словами здатний і здібний?
VІ. Виконайте тестові завдання (12 балів).
У всіх словах якого рядка на місці крапок пишеться знак м`якшення?
а) краплин...ці, близ…ко, сіл…ю, кочержилн...но;
б) різ…бяр, учител…ський, буд...те, брин..чати;
в) ін…ший, безбат…ченко, дзелен…чати, вір…те.
У всіх словах якого рядка апостроф не ставиться?
а) зв…ялити, бур…яний, з…умовити, черв…як;
б) дзв…якнути, без…ідейний, пір…я, під…їзд;
в) цв..ях, сер…йозний, пів…Європи, брукв…яний.
У всіх словах якого рядка не відбувається спрощення на письмі?
а) плюс…нути, контрас…ний, безчес…ність, артис…ці;
б) шіс…надцять, хворос…няк, балас…ний, студен…ці;
в) кріпос…ний, с…кляний, свис…нути, невіс…ці.
У всіх словах якого рядка відбувається подовження приголосних у формі орудного відмінка однини?
а) сталь, ожеледь, покуть, Шампань;
б) сіль, тінь заводь;
в) брость, жовч, заполоч, розповідь.
Правильно написані всі слова рядка:
а) кременчугський, яєчня, сонячник, солдатчина;
б) убозтво, дорожчати, сонячно, ла-манашський;
в) лісчина, гусеничний, цюриський, Купченко.
Усі іменники пишуться через дефіс у рядку:
а) обер/майстер, грамо/метр, віце/канцлер, вагоно/обіг;
б) пів/вірш, радіус/вектор, грот/щогла, військово/службовець;
в) літако/виліт, жокей/клуб, екс/міністр, грам/маса.
У якому рядку всі складні прикметники пишуться разом:
а) волого/тепловий, вторинно/електронний, до/мінорний, всесвітньо/відомий;
б) взаємо/залежний, загально/відомий, волого/стійкий, вторинно/безкрилі;
в) воєнно/промисловий, безпосередньо/залежний, легко/одягнений, легко/озброєний.
Усі прислівники пишуться окремо в рядку:
а) на/гору, до/не/змоги, будь/що/будь, що/правда;
б) зо/зла, на/гора, хтозна/як, десь/інколи;
в) не/в/змозі, на/зло, по/правді, хіба/що.
Не відмінюються всі слова рядка:
а) пончо, авеню, командос, дежавю;
б) пальто, табло, жалюзі, панна;
в) комюніке, кредо, бонна, лоджія.
У якому рядку допущено орфографічну помилку?
а) прес-пап`є, фатаморґана, мас-медіа, альма-матер;
б) контр`ярус, а-темпо, візаві, ін-кварто;
в) аляфуршет, ва-банк, пінг-понг, тет-а-тет;
Усі слова в назвах пишуться з великої літери в рядку:
а) (к)оралові (р)ифи, (п)перевал (с)ен-(б)ер нар, (п)алац (с)порту (п)планетарна (т)уманність;
б) (п)івнічна (а)мерика, (с)ейм (п)ольської (р)республіки, (с)татут ООН, (д)ень (п)перемоги;
в) (т)ургенєвські (г)ерої, (б)роварський (р)айон, (з)олоті (в)орота, (д)ев`ята (с)симфонія (б)бетховена.
Усі слова пишуться з малої літери в рядку:
а) (п)ротока (к)арські (в)орота, (к)рабоподібна (т)уманність, (в)великий (п)іст, (к)арл (с)міливий;
б) (р)ентгенівські (п)ромені, (з)аслужений (д)іяч (м)мистецтв, (т)юркські (п)лемена, (н)арцис (в)вузьколистий;
в) (с)пасівка, (к)київський (т)еатр (о)перети, (т)трапеція (о)ріона, (к)кавказький (х)ребет.
Загальна кількість балів – 50 балів
Українська література
10 клас
І. Дайте лаконічну відповідь на запитання (12 балів).
1. Хто і кого з відомих українських письменників назвав «всеобіймаючим оком України», «артистом зору»?
2. Який жанр української прози започаткував І. Нечуй-Левицький?
3. Яка подія і твір передували задуму роману-епопеї Панаса Мирного
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?»?
4. З яким твором європейського класика перегукується п`єса І. Карпенка - Карого «Мартин Боруля»?
5. Хто з героїв твору М. Старицького «Оборона Буші» назвав замок «орлиним гніздом»?
6. Назвіть один із псевдонімів І. Франка (так його називали в дитинстві).
7. Розташуйте збірки І.Франка у хронологічній послідовності: «Зів`яле листя», «Із днів журби», «Баляди і розкази», «З вершин і низин», «Мій Ізмарагд», «Із літ моєї молодості».
8. Який твір І. Франка написаний терцинами – подібно до «Божественної комедії» Данте?
9. Який твір І. Франка має підзаголовок «Із записок відлюдька»?
10. Хто з письменників прийшов у літературу, коли йому було 18?
(Це автор віршів, балад, поем, близько 808 байок. Один із його псевдонімів – Карлючка).
11. У чому незвичність присвяти новели М. Коцюбинського «Інтермецо»?
12. Назвіть прізвища письменників рідного краю та їх твори – у жанрі інтимної лірики.
ІІ. Продовжте речення (10 балів).
1. У повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім`я» зав`язкою є епізод …, але у І редакції твору задум був іншим: …
2. Роман Панаса Мирного «Хіба ревуть воли..?» має такі композиційні особливості: …
3. Сім`я Тобілевичів подарувала світу талановитих митців: … Вони мали такі псевдоніми: …
4. Гримить! Благодатна пора наступає,
Природу розкішная дрож пронимає,
Жде спрагла земля плодотворної зливи,
І вітер над нею гуляє бурхливий,
Із заходу темная хмара летить –
Гримить!
У цьому уривку є алегоричні образи…, художні засоби …. Віршовий розмір – …, рими – …, римування – ….
ІІІ. Напишіть твір на одну з тем (12 балів):
1. Сучасні Кайдаші (форма твору – довільна: поезія або начерки до майбутньої книги за мотивами твору І. С. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім`я).
2. Життя … Який у нього зміст?
А той, що ти вкладеш (М.Сингаївський).
(подібне в родинній історії Чіпки Варениченка та Максима Ґудзя – за романом Панаса Мирного « Хіба ревуть воли…?»).
3. Все, що мав у житті, він віддав
Для одної ідеї,
І горів, і яснів, і страждав,
І трудився для неї
(аналогія між трагічною долею духовного пророка, вождя нації Мойсея та Івана Франка – поета, що будив і оберігав національну гідність українців).
4. Франко – лірик високої проби, і його ліричні твори просяться часто в музику (М. Коцюбинський).
5. Творча робота в стилі імпресіонізму (тему доберіть самостійно).
IV. На основі особливостей художнього стилю уривка заповніть «паспорт» твору (12 балів):
« – … Ота мені каторжна гора потрощила не одного воза! А вже скільки осів поламав через ту іродову гору, то й полічити не можна.
Дорога в село йшла коло самого … городу. Вона спускалась з крутого шпиля, як з печі. Вози з снопами часом котились з гори і тягли вниз за собою й волів.
– То застав синів трохи розкопати шлях, - сказав кум.
– А хіба я ж один возитиму тудою снопи? Адже ж і ти возиш. Чом би пак і тобі не розкопати…»
1. Автор. 8. Головна ідея.
2. Назва твору. 9. Мотив.
3. Рік видання. 10. Сюжетна лінія.
4. Мистецький напрям. 11. Місце подій.
5. Літературний рід. 12. Прототипи героїв.
6. Жанр. 13. Проблематика.
7. Тема. 14. Авторська позиція у творі.
V. Напишіть одну - дві строфи власної поезії на тему «Сонна тиша сонним язиком шепоче саду колискову» (М. Вінграновський).
(8 балів).
Використайте алітерацію, уособлення.
Загальна кількість – 54 бали.
Українська мова
10 клас
І. Запишіть згідно з правилами українського правопису (12 балів).
Ад…юнкт, ар…єргард, батько/мати, багатир/хлопець, (б)удинок (у)чителя, будь/що/будь, (в)исокі (д)оговірні (с)торони, він…єтка, в/ні/чию, глухо/німий, (г)рінченків словник, Добрий/вечір(прізвище), до(чч, чк)ин, до/побачення, жар/птиця, (з)айчик/(п)обігайчик, (з)аслужений діяч мистецтв, зв…ялити, з/заду, (з)олото/верхий(Київ), (к)віслінги, кінець/кінцем, (к)луб (п)исьменників, (к)р…вава неділя, легко/атлетичний, мереф…янський, на/самоті, Под…ячев, по/правді, роз…ятрити, (ф)ілі(п, пп)інський, хіба/що, ф…юзеляж, хо(л, лл), хоч/не/хоч, чорт/батька/зна/що, чотирьох/актний, (ш)евченківський стиль, штабс/капітан, що/то/за, як/слід.
ІІ. Спишіть речення. Побудуйте структурну схему, виконайте повний синтаксичний розбір (12 балів).
Море, яке лякало цього літа штормами, тепер невинно голубіло під стінами скель, а сонце світило так ласкаво, що аж каміння сміялося, особливо коли хвилі накочувалися на берег.
ІІІ. Напишіть висловлення на тему «Краса – лиш відображення земного у неземному дзеркалі душі».Сформулюйте тезу, наведіть переконливі аргументи, проілюструйте Ваші думки посиланнями на приклади з художньої літератури, історичними фактами або випадками з життя.
(12 балів)
ІV. Котра година? Запишіть усі можливі варіанти числівників часу, поєднавши їх із відповідними прийменниками (3 бали).
а) Я прийду…6 годин (точний і неточний час);
б) Захід відбудеться…14:15, …16:30;
в) Гості розійшлися …19:45.
V. Дайте лаконічні відповіді на запитання. Обґрунтуйте (3 бали).
а) Які відмінності у значенні слів подвижник і сподвижник?
б) Коли вживаються прислівники тепер і зараз?
в) У чому полягає відмінність у значенні слів дбатипіклуватися і турбуватися?
VІ. Прочитайте. Замініть обставини підрядними реченнями. Визначте вид утвореного складнопідрядного речення (4 бали).
1. Я підійшов до картин із наміром подивитися на неї зблизька. 2. Для створення ілюзії об`ємності художник поклав фарби мазками. 3. Для правильного сприйняття картини глядачами потрібне відповідне освітлення. 4. Завдяки поєднанню темних і білого кольорів деякі деталі картини мовби світяться зсередини.
Загальна кількість – 46 балів.
Українська література
11 клас
І. Дайте лаконічну відповідь на запитання (12 балів).
1. Назва літературного угруповання «селянських» письменників і поетичної збірки Павла Тичини, що вийшла 1920 року?
2. Про кого з поетів популярний у 1920-ті рр. критик В. Коряк написав:
«Це перший український цілком міський поет і цілком відданий місту… Кульмінаційна точка культу урбанізму в поезії. Далі після цього нікуди йти або доведеться повторюватися»?
3. Хто входив до «п`ятірного ґрона»?
4. М. Зеров за життя видав єдину поетичну збірку – …
5. До якого жанру належить поезія Є. Плужника «Вчись у природи творчого спокою»?
6. Яка ознака не характерна для української прози 1920 – х рр.?:
а) поетизація, драматизація дійсності;
б) перевага малих епічних жанрів;
в) домінування реалістичних тенденцій;
г) метафористичність мови.
7. Перша прозова збірка М. Хвильового має назву …
8. Чому роман у новелах «Вершники» Ю. Яновського називається «реабілітаційним двійником» «Чотирьох шабель»?
9. У 20 – ті рр. ХХ ст. Остап Вишня був надзвичайно популярним. За неповних 10 років вийшло 25 збірок « Вишневих усмішок». Назвіть їх види.
(Мисливські, …).
10. Публіцистичний жанр, яким дебютував Остап Вишня.
11. Хто з персонажів твору Осипа Турянського «Поза межами болю» вижив і чому?
12. Назвіть прізвища письменників рідного краю та їх твори, що видавалися протягом останніх п`яти років.
ІІ. Дайте розгорнути відповідь на одне з питань (8 балів):
1. Які факти є причиною гармонії та дисгармонії героя з твору Г. Косинки «В житах»?
2. Художні особливості комедії М. Куліша «Мина Мазайло».
3. Запишіть по пам`яті одну поезію Б.- І. Антонича (на вибір), зробіть її стислий ідейно – художній аналіз.
IІІ. На основі особливостей художнього стилю уривка заповніть «паспорт» твору (12 балів):
«Я дивлюся в даль. – Тоді дума за думою, як амазонянки, джигітують навколо мене. Тоді все пропадає…Таємні вершники летять, ритмічно похитуючись, до отрогів, і гасне день; біжить у могилах дорога, а за нею – мовчазний степ… Я одкидаю вії і згадую … воістину моя мати – втілений прообраз тієї надзвичайної Марії, що стоїть на гранях невідомих віків. Моя мати – наївність, тиха жура і добрість безмежна».
8. Автор. 10. Тема.
9. Назва твору. 11. Головна ідея.
10. Поетика назви. 12. Фабула.
11. Рік видання. 13. Особливість сюжету.
12. До якої збірки увійшов твір? 14. Головний персонаж.
13. Мистецький напрям. 15. Місце подій.
14. Літературний рід. 16. Проблематика.
15. Жанр. 17. Образ – символ, асоціативно
16. Присвята. почерпнутий із уявлень Г.Сковороди.
IV. Напишіть твір на одну з тем (12 балів):
1. Краса душі, краса любові –
Найвища на землі краса (В. Сосюра)
(за інтимною лірикою вивчених творів).
2. «…шукання Хвильового почалися там, де урвалися шукання Коцюбинського» (М. Рильський).
3. Доля сміливим помагає, а несміливих обминає (Народна творчість)
(за романом І. Багряного «Тигролови»).
4. Гумор – це відлучна прикмета кожного правдивого таланту (І. Франко)
(роздуми з приводу біографії та творів Остапа Вишні).
V. Створіть своєрідний «відеокліп» до поезії П. Тичини «О панно Інно…». Які картини ви уявили? Якою буде музика? Кого із сучасних українських акторів ви б запросили зіграти роль ліричного героя? (12 балів).
Орієнтовний початок
Картина перша
(4 перші рядки до слова любив)
Кімната. Сутінки. За столом – юнак. Лампа освітлює його зажурене обличчя. Він дивиться у вікно. Повільно підводиться, бере в руки фото зі столу, вдивляється в обличчя дівчини. Підходить до вікна. На тлі тьмяного світла ліхтарів мерехтить сніг.
Музика, повільна і спокійна спочатку, плавно наростає. Відчувається сум, легкий щем…
Загальна кількість – 44 бали.
Українська мова
11 клас
І. Запишіть згідно з правилами українського правопису. (12 балів)
Ад…ю, алма/атинець, без/кінця/краю, браві(с, сс)имо, бр(е, и)н…чати, важкий/таки, (в)альтер/(с)ко(т, тт)івський, від/сьогодні, ві(йя, я), в/смак, гіркувато/солоний, гриб/паразит, грудо/черевна, трохи/вище/зазначений, коротко/грушо/подібний, (д)ень (н)езалежності України, (д)он/(ж)уан (загальна назва), до/тепер, Д…яконов, (ж)уль/(в)ернівський, за/світла, (з)атока (с)вятого (л)аврентія, звіробій/трава, з/роду/віку, (і)ван/(п)окиван, к…ях…я, Китáй/город, кіно/театр ім. О. Довженка, (м)міністр (о)світи України, під/гору, попа(д, дд)я, у/плав, (ч)ехо/(с)слова(ч, чч)ина, (ш)шевченкіана, що/то, (ю)дині срібняки, (я)сно/(п)олянський.
ІІ. Напишіть висловлення на тему «Духовність – то як озонова пелюстка, що так бережно огортає планету і не дає зруйнувати життя» (О. Гончар). Сформулюйте тезу, наведіть переконливі аргументи, проілюструйте Ваші думки посиланнями на приклади з художньої літератури, історичними фактами або випадками з життя. (12 балів)
ІІІ. Запишіть речення, вставляючи пропущені розділові знаки. Побудуйте структурну схему, виконайте повний синтаксичний розбір. (12 балів)
Той хто клопочеться про інших завжди сповнений упевненості в собі як людина яка домагається справедливості а коли випрошує чого-небудь для себе ніяковіє й соромиться як людина що канючить милостиню.
ІV. Виконайте словотвірний розбір слів: міжгір’я, червонішають, якнайкращого, далекоглядно, відтоді. (4 бали)
V. Згрупуйте словосполучення, поставивши пропущені коми:
1) з неоднорідними означеннями;
2) з однорідними означеннями.
Знаний український поет; теплий весняний день; знічений розгублений хлопець; ніжна лагідна усмішка; привітний знайомий голос; довга зимова ніч; оброслий мохом важкий камінь; сонне занурене в темінь місто; чиста холодна вода; втоптана звивиста стежка; зголоднілий втомлений мандрівник; тонкий тендітний паросток; високі зелені тополі. (5 балів)
VІ. Дайте визначення автобіографії. Назвіть її види. Напишіть автобіографію у діловому стилі. (6 балів)
Загальна кількість балів – 50 балів.

Немає коментарів:

Дописати коментар