пʼятниця, 28 жовтня 2016 р.

Готуємося разом!

ЗАВДАННЯ ІІІ ЕТАПУ ХІVМІЖНАРОДНОГО КОНКУРСУ
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ІМЕНІ ПЕТРА ЯЦИКА
клас
1. Перепишіть слова згідно з нормами правопису.
Різдв…яний, під…язичний, д…т…ясла, Марин…чин, учител…чин, запороз…кий, турис…кий, м…р…ж…во, мар…во, брут…о, куп…юра, жит…євий, міськ…ом, від…звеніти, л…ян…ий, кі…ті, м…даль, духм…яний, пів…Азії, Лук…ян, Св…ятослав, т…мяний, ж…рі, віл…а. (12 б.)
2. Підкресліть головні та другорядні члени речень.
Києве, твоя історія велична! Проходили століття, приносили радощі й горе, залишали сліди на твоєму обличчі.
На честь перемоги над печенігами Ярослав Мудрий спорудив собор Святої Софії. Це диво – окраса й слава Київської Русі. Біля цієї пам'ятки архітектури я відчуваю подих віків. (5 б.)
3. Поясніть, чим відрізняються значення слів. Із однією парою складіть речення.
Репетирувати – репетувати, путати – плутати, підсніжник – пролісок. (5 б.)
4. Складіть оголошення за самостійно обраною темою. (3 б.)
5. Мовна вікторина.
– Як перетворити ворота на їхнього захисника?
– Який звук треба додати до слова іду, щоб швидше дістатися до якогось місця?
– Яким ключем хати не замкнеш? (3 б.)
  1. Уявіть, що Ви – майбутній художник. Розкажіть про одну із картин, яку Ви хотіли б намалювати. Які образи створите? Які кольори переважатимуть на вашому полотні? (обсяг – 1 – 1,5 сторінки).
(12 .)
клас
1. Перепишіть слова згідно з нормами правопису.
Пів…Юрмали, Гор…кий, міл…ярд, скільки/небудь, глазур…ю, стат…ей, яхт/клуб, попід/вікон…ю, трьох/атомний, ультра/модний, усно/поетичний, темно/ліловий, хто/зна/де, кав…ярня, м…юзик/хол…,пр…зирство, їж…жу, вакуум/апарат, скатер…ка, щастя/доля, л…вада, лебедин…ий. (12 б.)
2. Спишіть речення. Поставте пропущені розділові знаки. З’ясуйте, який розділовий знак і де саме треба поставити, щоб змінився зміст речення. Запишіть інший варіант .
На святковий захід прийшли всі школярі студенти викладачі працівники бібліотеки. (3 б.)
3. Поясніть, чим відрізняються значення слів. З однією парою складіть речення.
Відношення – ставлення; слідити – стежити; письменний – грамотний . (6 б.)
4. Мовна вікторина.
– Які два займенники можуть псувати шляхи?
– Якої коси не розчешеш?
– На якій лаві не всидиш?
– Яку череду не женуть на пасовище? (4 б.)
5. Визначте дієвідміну дієслів. Які з них належать і до І, і до ІІ?
Берегти, вести, сукати, молоти, гоїти, клеїти, слати, боротися, одержати, волокти, волочити, гудіти, брязкотіти, гуркотіти, сопіти,іржати. (4 б.)
6. Напишіть твір-роздум «Ласкаві слова – що весняний дощ». (12 б.)
клас
1. Перепишіть слова згідно з нормами правопису.
Жмен…ці, ін…ші, різ…б…яр, будь/що/будь, пів…юрти, без…імен…ий, шампін…йон, генерал/майор, пів/відра, жар/птиця, водно/спортивний, Іл…я, ро…п…ят…я, рутв…яний, сурм…яний, авіа/лайнер, хорис…ці, шіс…сот, аби / що, не/звіданий, бов…ан, нехворощ…ю, як/таки, в/сухо/м…ятку, там/сям, дез…нтеграція, лібрет…о, старо/болгарський, п…р…ферія, вар…во, р…ц…див, все/одно, віч/на/віч, на/віки/вічні, по/латині, на/призволяще. (12 б.)
2. Складіть речення зі словом лірика, щоб у кожному з них воно було різними членами речення: підметом, присудком, додатком, означенням. Форму слова можна змінювати. (4б.)
3. Поясніть, чим відрізняються значення слів. З однією парою складіть речення.
Дзвонити – телефонувати, кватирка – квартирка – фіранка, світ – мир. (5 б.)
4. Якою частиною мови виступає слово край у поданих реченнях?
Хочеться подивитися на свій край на милий.
Тече вода край города.
На край світу билину море покотило.
Сказав – і край. (4 б.)
5. Від поданих прикметників утворіть неофіційні назви одиниць територіального поділу України.
Наддніпрянський, буковинський, львівський, закарпатський, вінницький, галицький, харківський, побузький, подільський, причорноморський, слобожанський, поліський. (3 б.)
6. Розкажіть про традиції, які існують у вашій школі. Напишіть твір-розповідь. (12 б.)
9 клас
1. Перепишіть слова згідно з нормами правопису.
Дон…чин, вол…єр, т…м…яний, ковз…кий, хто/зна/з/ким, воз…єднан…я, під…яр…я, бор/машина, між…ярусний, гірко/кисло/солоний, віце/спікер, північно/американський, , радіо/майстерня, зап…яс…ний, або/що, в/цілому, тимчасово/зобов…язаний, хімічно/стійкий, фельд/єгер, у/розріз, до/щенту, до/речі, поки/що, на/зло, мов/би/то, в/пам…ятку, за/пані/брата,, тим/часом, екс/ч…мпіон, Ап…ол..он, пліч/о/пліч, фото/папір, грав…юра,б…язь, краков…як, по/черкаськи. (12 б.)
2. Поясніть, чим відрізняються значення слів. З однією парою складіть речення.
Достоїнство – гідність , стакан – склянка, прозовий – прозаїчний . (6 б.)
3. Прості речення з однорідними присудками перетворіть на складносурядні.
Зійшло веселе сонце й розсіяло гнітючу темряву. Прокинулися невтомні пташки і своїм радісним щебетом наповнили поля. Повіяв легенький вітерець і сколихнув листя на деревах. Я глянув крізь вікно на залитий сонцем сад і згадав улюблену з дитинства пісню. (4 б.)
4. Відредагуйте речення, замінивши активні дієприкметники недоконаного виду в кожному з них одним із способів: а) складним реченням, б) дієприслівником, в) однорідними членами, г) пасивним дієприкметником.
Здалеку долітають завмираючі в тиші звуки пісні. Згасаючий поволі промінь сонця кривавить білокору берізку. Нудьгуючими від пересичення очима дивився він на село. Не бійся гостя, сидячого за столом.
5. Напишіть творчу роботу на одну з тем: «Поезія – це музика …» (Вольтер); «Живопис – це поезія, яку бачать, а поезія – це живопис, який чують» (Леонардо да Вінчі); «Усі види мистецтв служать …мистецтву жити на Землі» (Б. Брехт).
6. Продовжіть думку. У Полтаві живуть полтавці; у Києві –…; у Сумах…; у Донецьку…; у Харкові…; у Львові…; у Вінниці…; у Черкасах…; у Миколаєві…
10 клас
1. Перепишіть слова згідно з нормами правопису.
Індо/європейський, стоп/кран, агро/економічний, перс…ні, пан…європейський авторсько/правовий, камін…чик, з…економити, бояз…кіс…т…, альфа/промені, трохи/вище/зазначений, червоно/гарячий,авторсько/правовий, без…ядерний, до/пут…я, кінець/кінцем, на/прокат, на/виворіт, як/не/як,не/любов, з/усіх/усюд, геть/чисто, на/гора, с/під/лоба, дарма/що, та/ж/так,проїз…ний, десь/інде, молочно/кислий ,пас…янс, піц…икато, ідея/фікс, за/пані/брата, різдв…яний, верб…я, попад…я,таки/все, наряд/чи, до /речі,спокон/віків, форс/мажор, будь/що/будь, дзв…якнути, вол…єр, перехрес…ний, фельд/єгер, буцім/то, тим/часом. (12 б.)
2. Поясніть, чим відрізняються значення слів. З однією парою складіть речення.
Сенс – зміст – уміст, примірник – екземпляр, признання – зізнання – освідчення.
(6 б.) 3. З поданих уривків за схемою побудуйте складне речення. Дайте його загальну характеристику, поясніть пунктограми.
То було давно. Він бачив далекі краї. Сонце й море навперейми намагалися розгорнути перед ним свої дива. Буденне життя ущерть занесло попелом згадки.
[ ], (де ) , але [ ] і [ ]. (10 б.)
4. Запишіть слова у фонетичній транскрипції. Назвіть фонетичні явища, що відбуваються в поданих словах.
Отже, ллється, книжці, цвіт, вокзал, призвичаюєшся. (6 б.)
5. Розподіліть жанри за стилями мовлення.
Розписка, оповідання,бесіда, комедія, діалог, статут, поема, памфлет, нарис, роман, рецензія, інструкція, трагедія, монографія, дискусія, промова, повість, фейлетон, лірика, гумореска. (5 б.)
7. Напишіть творчу роботу на тему: «Є видовище, прекрасніше за небо, - це глибина людської душі» (В. Гюго). (12 б.)
11 клас
1. Перепишіть слова згідно з нормами правопису.
Авто/мото/вело/шино/тракторний, миш…як, ком…юніке, перед…ювілейний, народно/пісенний, прихвос…ні, безгріш…я, норд/ ост, до/вподоби, будь/ласка, суспільно/необхідний, порт…єра, івано/франківець, кінець/кінцем, сам/на/сам, на/опашки, бр…н…чати, навіжен…ий,Тор….ічел…і, сюр…еалізм, ін…єкція, ч…нара, конфет…і, в/три/дорога, кока/кола, огнен…ий, менш/вередливий, н…юанс , стокат…о, трас/європейський, мад…яр, андор…ський,зло/ворожий, пліч/о/пліч, супер/приз, вряди/годи, диз…юнкція, балас…ний, кунг/фу, ім…іграція, Він…ич…ина, порт…єра, беладон…а, кінець/кінцем, над/зелень, ого/го, по/четверо, раз/у/раз. (12 б.)
2. З поданих уривків побудуйте складне речення за даною схемою. Зробіть синтаксичний розбір(підкресліть члени речення, укажіть частини мови, дайте загальну характеристику всій конструкції і компонентам).
Мудрий скарбничий – пам’ять людська. Вона зберігає часом звичайні, нічим непримітні з першого погляду бувальщини. Вона знає: настане в житті людини такий час, така мить, що вони оживуть , осяяні промінням почуттів. Ім’я їй – спогад.
[ ] : [ ], наче ( ) : [ ], а [ ], що ( ), а [ ] . (12 б.)
3. Поясніть, чим відрізняються значення слів. З однією парою складіть речення.
Область – галузь – сфера – ділянка – зона – царина, свита – почет, приводити – призводити – наводити. (7,5 б.)
4. Дайте чітку й лаконічну відповідь на запитання.
– Чому слово смієшся не має шиплячих приголосних, а слово розшити - свистячих?
– Коли не/зважаючи пишемо разом, а коли окремо?
– Якою частиною мови може бути слово як(3 б.)
5. Укажіть різновиди омонімів на прикладі поданих речень.
Дике Поле кінь копитом поле. Твої листи зів’ялим листом пахнуть. Вересне мій, веслами греби, ждуть тебе на березі з кошиком гриби. (3 б.)
6. Напишіть нарис про визначну людину вашого краю. (12 б.)

Немає коментарів:

Дописати коментар